Innovatiemakelaars.nl WSV – Nieuwsbrief 13 oktober 2020

Het is eigenlijk heel triest dat we nu alweer een nieuwsbrief de deur uit moeten doen, maar de net afgekondigde maatregelen van de regering verplichten ons wel iedereen weer op de hoogte te brengen van de (on)mogelijkheden met betrekking tot onze geliefde sport.

Corona maatregelen weer aangescherpt

De maatregelen zijn stevig deze keer, vergelijkbaar met die in maart van dit jaar. Voor iedereen boven de achttien geldt dat we vanaf woensdag 14 oktober 2020 minimaal vier weken helemaal niet binnen mogen sporten. Ook de volleybalcompetities zijn voor alle teams – dus ook de jeugdteams en CMV – per direct stopgezet. Of dit ook voor de rest van het seizoen gaat gelden, is op het moment van dit schrijven nog niet duidelijk. We verwachten daar een dezer dagen een uitspraak van de Nevobo over te krijgen. Maar we moeten er wel degelijk rekening mee houden dat de competitie helemaal niet meer op gang gaat komen dit seizoen, omdat het vrijwel onmogelijk wordt deze nog in te plannen. Misschien dat een halve competitie in de resterende tijd nog net haalbaar is.

De nieuwe maatregelen

• Boven de 18 jaar mag alleen individueel worden gesport, of in teamverband met maximaal vier personen (bijvoorbeeld tennis en hardlopen). Volleybal valt daar niet onder, dus wij moeten stoppen.
  • Alle amateurcompetities worden stilgelegd. Dat geldt dus ook voor al onze volleybalcompetities.
  • Uitzondering voor topsporters en betaald voetbal.
  • Kinderen tot 18 jaar mogen sporten in teamverband; onderlinge wedstrijden met teams van de eigen vereniging zijn toegestaan. Uiteraard zijn we met trainers en Technische Commissie in overleg welke jeugdteams (CMV, C, B en A) door willen trainen en we geven daar zoveel mogelijk ruimte aan.
  • Sportkantines, douches en kleedkamers zijn gesloten. We nemen met de beheerders van Sporthal De Kei contact op om de benodigde zaalruimte voor de jeugd beschikbaar en toegankelijk te houden. Wel moet er dan thuis omgekleed en gedoucht worden.

Richtlijnen toegestane trainingen voor de jeugdteams

Uiteraard blijven bij de trainingen voor de jeugd tot 18 jaar de huidige maatregelen in stand, met als belangrijkste aandachtspunten dat er geen publiek is toegestaan (geldt ook voor ouders/verzorgers die hun kinderen komen brengen of halen), de richtlijnen voor het dragen van mondkapjes van toepassing zijn en de sportkantine van De Kei gesloten is. Het dragen van mondkapjes wordt verplicht zodra dit juridisch geregeld is. Bovenop deze al geldende aandachtspunten zijn ook douches en kleedkamers vanaf woensdag 14 oktober 2020 gesloten. En uiteraard moeten bij binnenkomst de handen gedesinfecteerd worden.

Mondkapjes

Voor iedereen van 13 jaar en ouder geldt een dringend advies een niet-medisch mondkapje te dragen in publiek toegankelijke binnenruimtes. Om duidelijkheid te verschaffen over hoe we in het volleybal hier het beste mee om kunnen gaan, is hieronder een aantal aanvullende adviezen op een rijtje gezet. Binnen WSV zijn deze regels verplichtingen.

• Het mondkapje is geen vervanging van de overige maatregelen, zoals het houden van de 1,5 meter afstand en het niet yellen, zingen en schreeuwen in de zaal;
  • Jeugdteams vanaf 13 jaar en hun begeleiders dragen bij binnenkomst en bij vertrek van de accommodatie mondkapjes;
  • Als teams starten met hun training gaan de mondkapjes af;
  • De trainer hoeft tijdens de training  geen mondkapje te dragen, om zo verstaanbaar te blijven bij het geven van aanwijzingen aan het team;

Hoe nu verder?

De nu afgekondigde maatregelen gaan in ieder geval vier weken duren. We kunnen alleen maar hopen dat deze nieuwe regels zo effectief zijn dat we daarna weer voorzichtig op kunnen starten. Uiteraard houden we jullie op de hoogte van de ontwikkelingen en eventuele nieuwe maatregelen.